Monday, 22 August 2016

Pandai atau rajin?

pandai? atau rajin?

Sebenarnya kepandaian atau lebih spesifik lagi kecerdikan merupakan satu kelebihan dan anugerah yang Allah beri kepada seseorang itu. Pernah dengar kisah pasal kawan-kawan kita yang tak berapa study tapi selalu dapat result gempak? confirm pernahkan? itu namanya kelebihan yang Allah bagi kat dia iaitu kecerdikan.

Kecerdikan yang dimiliki tak bermakna dia tak perlu belajar atau study dia boleh berjaya. No! its mean usaha yang dia buat untuk berjaya dalam sesuatu lebih kurang berbanding dengan orang lain yang kurang cerdik atau lebih difahami slow pick up (lambat nak faham atau catch up sesuatu) . Golongan cerdik pandai ini lebih mudah memahami, cepat tangkap dan faham sesuatu perkara dalam masa yang singkat. Thats why dia tak perlu melipatgandakan usaha dia untuk belajar sesuatu sehingga berjaya sepertimana orang lain yang perlu gigih berusaha belajar untuk berjaya dalam sesuatu perkara. Mungkin tu kekurangan yang dimiliki oleh orang lain. Tapi perbezaannya hanya SATU iaitu KERAJINAN, sekiranya golongan cerdik pandai ini lebih rajin dalam usahanya, mungkin hasil yang diperolehinya akan lebih baik.


Bagi golongan manusia yang rajin berusaha, dengan sendirinya akan timbul satu perasaan atau sikap tak berputus asa. Sikap ini membuatkan seseorang itu mahu terus berusaha walaupun beberapa kali gagal kerana dia yakin yang usahanya itu pasti akan membuahkan hasil tak kira dengan cara apa sekalipun. So, untuk terus berusaha dia kena rajin, betul tak? Sekiranya dia sedar tentang kekurangan diri dia, maybe hal ni akan membuatkan dia lagi rajin nak berusaha.


So, dekat sini kita dah nampak beza antara orang RAJIN dan orang CERDIK. Tidak bermakna orang yang cerdik ni tak berusaha langsung. Dia jugak berusaha seperti orang lain cumanya level usaha yang dia buat akan berbeza sedikit la dengan orang lain. Kalau yang jenis slow pick up ni kena usaha lebih la untuk faham dan belajar sesuatu perkara tu. Bak kata orang, dia ambil banyak masa untuk study benda tu berbanding orang cerdik pandai ni, sekali ajar dah faham. Tapi tak semua yang cerdik pandai ni akan ingat benda dia belajar dalam tempoh yang lama. Sesetengah sekali belajar dah faham then ingat sampai mati. Sesetengah pulak sekali belajar dan akan ingat dalam tempoh tertentu je then dia terus lupa. Orang yang rajin pulak, ingatan dia lebih kukuh sedikit kerana dia rajin belajar dan selalu buat sesuatu perkara tu berulang kali. Hal ini secara automatiknya membuatkan otak dia lebih kerap ingat dengan benda yang familiar atau selalu yang dibaca dan study. Ingatan dia terhadap sesuatu perkara itu mampu diingati dalam tempoh yang lebih lama berbanding dengan golongan cerdik pandai ni. Bezanya dia lambat nak faham je. Walaubagaimanapun, tetap jugak ada segelintir golongan cerdik pandai ni yang mempunyai ingatan yang kuat.


Dari situ kita dah boleh lihat betapa banyak karakter yang dicipta oleh Allah yang menunjukkan kelebihan dan kekurangan seseorang yang bernama MANUSIA. Jadi secara saintifiknya kita tak bolehlah sesenang hati nak menghukum orang lain sebab manusia ni dicipta ada kurang dan lebihnya. Dia tak pandai tapi dia rajin. Dia malas tapi dia pandai. nampak dak? so dont judge book by its cover. Rajin tu sikap manusia yang boleh dipupuk. Cerdik tu boleh ditingkatkan level dia dengan rajin berusaha. so adil la kat situ kan. Bagi aku, benda yang berlaku mesti ada sebab dan hikmah dia, walau sepandai mana pun dia, serajin mana pun dia kalau dah qada dan qadar Allah tertulis yang dia tidak berjaya tetap akan tidak berjaya. Sebabnya perancangan Allah dah tersusun lebih baik dari tu. Mana tahu berjaya dalam bidang lain ke, kan? betul tak?


Yang penting teruskan berusaha dan sentiasa RAJIN kerana Allah menilai setiap usaha kita. Kalau setakat usaha tapi still ada kekurangan dalam ibadah kita atau hubungan sesama manusia, mungkin tu punca dan sebab Allah tak bagi jugak. Better muhasabah diri kalau rasa nak putus asa atau gagal. Manusia yang berjaya adalah manusia yang pernah alami kegagalan dan kejatuhan . Life kita ni macam roda, ada senang ada susah, ada berjaya ada gagal. betul ?


so think before you do dan jadilah manusia yang RAJIN dan PANDAI.  I wish you all the best, take care 

No comments: