Tuesday, 9 August 2016

Tawaran sambung belajar

 
Alhamdulillah, syukur kepada Allah atas kurniaan rezeki untuk sambung belajar kali ini. Syukur jugak kerana dapat tawaran sambung belajar di universiti yang diimpikan dengan course yang diminati. Hopefully, semua urusan dipermudahkan, In Shaa Allah .

Tepat jam 12.30 tengah hari pada 8 ogos 2016, aku mula membuka laman web upu untuk menyemak keputusan upu . Namun, kecewa dengan line dan kelembapan internet untuk loading laman web tersebut. Lalu aku pun mengambil keputusan untuk menyemak melalui sms namun hampa juga yang aku dapat kerana kelewatan respond keputusan tersebut. Setelah lebih 35 minit menunggu, akhirnya mesej yang ditunggu telah pun berbalas. Nama pun sistem pesanan ringkas, memang ringkas betul la dia bagitau. hahaha . 

Universiti Teknologi Mara [UiTM]

Tahniah, anda berjaya ditawarkan program EH02 di UiTM. Layari laman web UA berkaitan untuk info lanjut.

haaaa, macam ni la dia hantaq. cerita dia kena bukak internet jugaklah nak check tu program apa. haha . tunggu internet loading, aku pun bukak la file document, rupanya ada gambar yang aku isi upu dulu yang aku screenshot simpan dalam My Pictures. Hahaha . Kat situlahh yang aku boleh tau aku dapat tawaran Ijazah Sarjana Muda Seni Bina Landskap. Rupanya tu pilihan ketiga . haha . nampak sangat akuu tak layak untuk pilihan pertama dan kedua. hahaha. tapi Alhamdulillah still terpilih walaupun pilihan ketiga. Cuma masih confuse Uitm kat mana tu yang dapat? hmm,


Ni laaa susunan yang aku isi masa upu tuu . haha


Alhamdulillah, inilah tawaran daripada Uitm yang aku dapat. Tak dinafikan dunia seni dan seni bina memang pilihan hati walaupun dulunya masa SPM berasal daripada engineering yang di "adik beradik" kan dengan seni visual. hahaha


Universiti Sains Malaysia [USM]

Lepas check upu, kat link bawah dia ada bagitau nak check USM boleh tekan link tu. Then dengan semangat dan tawakalnya, aku pun tekanlah. Lepas masukkan no rujukan dan password, Alhamdulilah sekali lagi aku terkejut dan tak sangka yang aku dapat USM. tambah-tambah course yang diidamkan. Memang syukur sangat-sangat. Tak sia-sia aku berusaha dan pi interview untuk course tu, akhirnya dapat jugak.



Inilah tawaran daripada USM, course yang diminati dan diidamkan sejak tingkatan 4 lagi. Kemudian, minat terhadap interior design ini terpaksa ditolak tepi selepas kegagalan dalam upu masa lepas SPM. Hati bermonolog sendirian, mungkin course ini tidak sesuai dengan aku. mungkin course lain yang aku kena pilih sebagai laluan kerjaya aku. Selepas memasuki tingkatan 6, minat itu kembali menyubur setelah berjaya menukar course dan kelas semasa di form 6. Daripada kelas sains kepada kelas kemanusiaan (seni visual). Dari situ aku sedar bahawa jodoh aku bukanlah dengan sains walaupun pernah berniat nak jadi doktor. hahaha. Actually niat nak jadi doktor tu muncul masa aku jaga arwah tok dulu selama sebulan lebih sehingga akhir nafas arwah. Aku ingat lagi abah pernah kata, hang belajar jadi doktor. Dari situ mula timbul niat nak jadi doktor walaupun hati sudah berjanji setia dengan seni. Nampak sangat jodoh lebih kuat dengan seni. Berdarah senilah orang katakan walaupun taklah seni sangat. ahaha.

Alhamdulillah, aku telah pun menerima tawaran USM. Lepas ni akan bermulalah proceed dan persiapan aku ke alam universiti. Aku tak nafikan course seni bina landskap tu jugak best sebab kesemua pilihan yang aku letakkan dalam upu adalah berdasarkan minat dan keinginan aku untuk belajar dalam course  tu sebagai mendapat pengalaman dan pengetahuan. Setelah difikirkan, aku rasakan USM adalah yang terbaik. Allah dah bagi rezeki untuk sambung belajar di tempat yang diinginkan. takkan nak tolak? Hati aku memang berbelah bahagi nak tolak. So, keputusannya UITM aku terpaksa tinggalkan. Lagipun aku dah ada ramai sepupu-sepupu yang berjaya di universiti. Alhamdulillah.

Bagi yang gagal, ingat pesanan aku sebagai sahabat, jangan jadikan kegagalan itu sebagai penghalang untuk berjaya kerana Allah telah menciptakan sejuta cara untuk mengubah kegagalan itu menjadi sebuah kejayaan yang diimpikan. Apa yang penting Usaha, Doa dan Tawakal. Bak kata pengetua Kolej Tingkatan 6 Kulim, ENCIK AHMAD SULONG, anak yang baik mendengar kata, lawan sampai menang. walaupun ringkas tetapi maknanya sangat mendalam. Allah tidak menjadikan kamu sebagai manusia di atas muka buminya yang sia-sia kerana Allah mahu kamu membuktikan bahawa ciptaan Allah yang hebat bernama manusia ini mampu menjadi manusia berguna dan sentiasa taat setia kepadaNYA.

Sedarlah, kita antara ciptaan ALLAH yang hebat. Mahukah kita mensia-siakan kehidupan dan nyawa yang Allah beri ini hanya kerana sebuah kegagalan yang dinamakan sebagai UJIAN? Fikir dan renungkanlah. Buat adik-adik yang tengah belajar, belajar rajin-rajin, walaupun susah, penat dan membosankan, belajarlah.. kerana belajar itu juga adalah beribadah. Adik-adik akan dapat rasai nikmatnya selepas adik-adik berusaha dan bertawakal. In Shaa Allah. Kalau tak percaya buatlah. Kakak dah rasa nikmat tu sekarang dik sebab kakak pun pernah gagal dulu. :) good luck semua and TAHNIAH buat rakan-rakan yang berjaya! All the best!

Satu lagi nak inform, UM aku tak dapat. haha . UM lah satu-satunya Universiti yang aku tak pi temuduga atas faktor kos kewangan dan lain-lain. sekian

No comments: