Saturday, 27 May 2017

Studio Trip: Port Dickson

Studio Trip RUS 106 (integrated studio design-based) to Port Dickson. This trip was started from 14 April 2017 until 16 April 2017 including lecturers, students from architecture, planning and interior design first year USM induk and architecture's student from Politeknik Port Dickson.

Okay, kat bawah ni tentatif program yang kami lakukan sepanjang 3 hari 2 malam. Kami menaiki 3 biji bas dan beberapa pensyarah yang drive sendiri. My partner dalam bas adalah si Azreen yang happy go lucky. Dia ni budak diploma. Asal Johor.

14 April 2017

10.00 malam - kami mula berkumpul di Dewan Utama Pelajar
11.15 malam - kami bertolak dari USM

15 April 2017

5.40 pagi - sampai di RNR Dengkil. sepanjang perjalanan tu aku sibuk berstory dengan reen then tidur. haha
6.30 pagi - bertolak dari RNR Dengkil ke Poli Port Dickson
8.00 pagi - sampai di Poli PD dan kami bersarapan di sana.
8.40 pagi - bertolak ke Cape Rachado, Tanjung Tuan.
10.00 pagi - briefing dan site analysis. Actually kami pergi bukan jalan-jalan semata-mata tapi kena buat site analysis untuk project 5 iaitu project last before exhibition. Kena hiking untuk ke site iaitu rumah api (light house). memang letih but taklah lama. around 20 minit je hiking dia. First time pergi and view dia memang cantik. Berhadapan dengan laut Selat Melaka.
12.30 t/hari - Semua berkumpul kat bawah dan menunggu ketibaan bas.
1.20 petang - Bertolak ke Hotel Acsara
1.30 petang - Tiba di Hotel then makan tengah hari. Makanan dia memang terbaiklah! Sedappp! Dah settle makan baru kami check in. Aku stay dengan Reen, Sasa, Teha dengan KD.
4.00 petang - Kami bertolak ke Muzium yang terdekat iaitu Muzium Angkatan Tentera. Time ni ada yang problem nak check in dan ada yang terlambat so kena tinggal.
5.00 petang - Balik ke Hotel dan minum petang.
6.00 petang - Student Poli PD ada setkan games kat tepi pantai but unfortunately hujan turun dengan lebat so tak sempat nak main. Aku dengan reen sempat tengok diaorang main sekejap je. Then terus lari balik bilik disebabkan hujan lebat sangat.
7.15 malam - Makan malam. Sedapp! Tak sia-sia bayar. hahaha. Then kami jalan-jalan tepi pantai dan tetiba si Azam ni mencadangkan main Werewolf. Kami main sampai 11 malam. Bestlah main ramai-ramai tepi pantai. Angin-angin sejuk.
11.00 malam - Balik bilik terus sambung story lagi
12.40 t/malam - tidur. Letih sangat seharian. Cadang nak design terus tak jadi. Mengantuk sangat. haha

16 April 2017

8.00 pagi - turun sarapan. Aku dan Reen sarapan sekali dengan Dr. Syarmila dan Dr. Diana. Macam-macam story Dr. cerita dan kongsi dengan kami.
9.20 pagi - Kami bebas nak buat aktiviti masing-masing. Nak mandi pantai ke apa ke. Aku, Reen, Dr. Syarmila dan Dr. Diana jalan-jalan tepi pantai.
10.00 pagi - naik bilik, kemas barang, ambil gambar then baru check out.
11.00 pagi - bertolak ke Poli PD, melawat rumah warisan Hajah Kundur. Kami kena buat fast-sketching.
12.00 t/hari - bertolak ke Muzium dan Kota Lukut
1.15 petang - Sampai di Muzium. Round-round dalam Muzium. Ambil gambar. Baca Sejarah dia. then..
2.00 petang - kami bertolak ke Muzium Negeri Taman Seri Budaya
2.34 petang - sampai di Muzium Negeri, kami melawat muzium dan makan tengah hari di Seremban Gateway
3.45 petang - Bertolak dari Muzium ke Putrajaya.
5.00 petang - Destinasi terakhir adalah di Putrajaya iaitu kami akan menaiki cruise. 45 minit menaiki cruise. First tu akan diberi taklimat dan kemudian barulah anda bebas bergerak dalam cruise. Pukul 6 petang baru naik. Riuh-rendah cruise dengan budak-budak USM. HAHA
7.25 malam - bertolak balik
1.42 pagi - sampai di USM. mengantuk plus letih semua ada but trip kali ni memang have fun!

you guys can tengok video kat youtube part 1 and part 2 :)